Vejledninger om whistleblowerordninger på private og offentlige arbejdspladser

DEG høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) ønsker som interesseorganisation for de danske erhvervsskoler og erhvervsgymnasier at afgive høringssvar i forbindelse med ovenstående høring, uagtet at foreningen ikke fremgår af høringslisten. Implementeringen af whistleblowerordninger har væsentlig interesse og betydning for vores medlemmer, de statslige selvejende erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner. I den forbindelse er vi blevet gjort opmærksomme på høringen via vores ressortministerie Børne- og Undervisningsministeriet.

Som udgangspunkt har vi bemærket, at der af begge vejledninger på side 5 fremgår forvaltningslovens sondring mellem offentlige og private arbejdspladser, hvilket medfører at al virksomhed, der udøves af selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov, og selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentlig tilsyn og intensiv offentlig kontrol, betragtes som offentlige arbejdspladser.

I den forbindelse vil DEG gerne gøre opmærksom på Højesterets dom, U 2006.782 H, om Silkeborg Handelsskole – hvor Højesteret har fastslået, at institutioner, der er oprettet og organiseret på et privatretligt grundlag, falder uden for forvaltningslovens anvendelsesområde, på trods af, at institutionen udøver virksomhed, som almindeligvis kan karakteriseres som opgaver forvaltningen almindeligvis varetager. Retten lagde afgørende vægt på, at handelsskolen var oprettet på et privatretligt grundlag, hvorfor den ikke var en del af forvaltningen. En meget stor andel af erhvervsskolerne er selvejende institutioner udenfor den offentlige forvaltning.

DEG forstår det således, at statslige selvejende institutioner uden for den offentlige forvaltning må betragtes som privatretlige arbejdspladser, og derfor i denne henseende, for så vidt angår selvejende institutioner uden for den offentlige forvaltning med mellem 50 og 249 medarbejdere først skal have etableret whistleblowerordninger senest den 17. december 2023.
For så vidt angår selvejende institutioner uden for den offentlige forvaltning med mere end 250 medarbejdere, samt for selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af den offentlige forvaltning med 50 eller flere medarbejdere, skal ordningen være etableret senest den 17. december 2021.

DEG foreslår derfor, at dette præciseres og gerne i et direkte svar til de statsligt selvejende erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner.

Skulle Justitsministeriet mod forventning fastholde, at statslige selvejende institutioner uden for den offentlige forvaltning, med mellem 50 og 249 medarbejdere, ligeledes skal have indført en whistleblowerordning inden den 17. december 2021, så anmoder vi hermed undtagelsesvis om en forlængelse af tidsfristen, idet disse institutioner alle har været i god tro med hensyn til at de først skulle have etableret en whistleblowerordning senest den 17. december 2023.

Kontakt

Thomas

Thomas Kurz Ankersen

Chefkonsulent - jura & organisation