Udskydelse af solnedgangsklausul m.m.

DEG høringssvar

I DEG-B og DEG-L er vi grundlæggende ikke glade for udsættelse af solnedgangsklausuler, men i dette tilfælde, hvor udskydelsen skal løse en teknisk udfordring, indtil den nye elevfordelingsmodel træder i kraft for optagelse til skoleåret 2023-2024, giver det undtagelsesvist mening med en udskydelse.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne (DEG-B) og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) kvitterer hermed for invitationen til at afgive høringssvar.

DEG-B og DEG-L har følgende bemærkninger (kursiv efter hver bestemmelse).

§ 1
I lov nr. 1562 af 27. december 2019 om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale elevfordelingsregler), som ændret ved lov nr. 1714 af 30. november 2020, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2, ændres »2022« til: »2023«.
2. I § 3, stk. 3, ændres »2022« til: »2023«.

I DEG-B og DEG-L er vi grundlæggende ikke glade for udsættelse af solnedgangsklausuler, men i dette tilfælde, hvor udskydelsen skal løse en teknisk udfordring, indtil den nye elevfordelingsmodel træder i kraft for optagelse til skoleåret 2023-2024, giver det undtagelsesvist mening med en udskydelse.

§ 2
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1246 af 27. august 2020, foretages følgende ændring:
Efter § 12 a indsættes:
»§ 12 b. En institution kan ikke oprette ventelister for ansøgere, herunder elever på andre gymnasiale institutioner, der ikke er blevet optaget eller har fået reserveret plads på institutionen, med henblik på efterfølgende tildeling af plads.«

DEG-B og DEG-L mener ikke, at ventelister i sig selv begrænser mindre populære naboinstitutioners muligheder for at skabe og fastholde et fagligt og økonomisk bæredygtigt tilbud. Problemet opstår, når modtagerskoler kontakter elever direkte med henblik på at tildele dem en plads. DEG-B og DEG-L mener derfor, at modtagerskolen burde forbydes at kontakte elever direkte med tilbud om en ledig plads. Skoler der ikke overholder dette bør underlægges sanktioner (i hvert fald, hvis dette er en blivende bestemmelse, når de nye elevfordelingsregler træder i kraft).

§ 3
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1428 af 28. september 2020, som ændret ved § 2 i lov nr. 1161 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 14, stk. 1, 1. pkt., udgår »til en anden institution eller«.
2. I § 14, stk. 3, 1. pkt., udgår »eller institution«.
3. I § 14, stk. 4, udgår to steder »institution eller«.

4. Efter § 14 a indsættes:
»§ 14 b. Bortset fra skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse efter § 14, stk. 1, 1. pkt., kan skift af institution, når ansøgeren har fået reserveret en foreløbig plads eller er blevet endelig optaget plads på en institution på en gymnasial uddannelse kun ske, hvis det sker i forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven får mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget, eller hvis der er problemer med ansøgerens eller elevens trivsel på den institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Stk. 2. Skift af institution på grund af problemer med trivsel sker efter aftale med lederen af den institution, der afgiver ansøgeren eller eleven.«

5. I § 15, ændres »§§ 13-14 a« til: »§§ 13-14 b«.
Ift. §14 b, stk. 1:
DEG-B og DEG-L mener, at frit uddannelsesvalg er helt afgørende – også for elever, som er startet på én uddannelse og ønsker at skifte til en anden. Ift. frit institutionsvalg, så skal der også her være så få begrænsninger som muligt (hvis der er plads på den ønskede uddannelse og institution). Når det er sagt, så mener DEG-B og DEG-L, at de valgte kriterier for at skifte institution undervejs i uddannelsen – uddannelsesskift, flytning og trivsel – er relevante årsager.
Vi mener dog, at kravet om, at eleven for at skifte skal få mere end 60 minutters transporttid fra den nye bopæl til den institution eleven går på/er indskrevet på er for rigidt. Eleven bør kunne flytte institution ved flytning, hvis en anden institution enten er tættere på den nye bopæl eller nemmere at nå transportmæssigt.


DEG-B og DEG-L mener også, at en anden mulighed for at imødegå at elever søger en institution udelukkende med forhåbning om at kunne blive optaget på en anden institution efter skolestart, er, at det kun skal være muligt at skifte institution efter grundforløbet og igen til januar i 1.g.

Ift. §14 b, stk. 2:
DEG-B og DEG-L mener, at elevskifte skal gå igennem ledelserne på både afgiver- og modtagerskolen, således at det at skifte institution pga. trivsel ikke bliver en ladeport ud for elever, som bliver tvangsfordelt til fx mindre gymnasier, hvor der skal sikres 3 spor.
Der kan ligeledes med fordel sættes en sagsbehandlingsfrist for, hvor lang tid der må gå fra, at en leder henvender sig om institutionsskifte til, at eleven får besked for at sikre, at der bliver handlet hurtigt på elevens vegne.


Herudover har vi ingen yderligere kommentarer til lovforslaget.