Dokument, Høringssvar

Udkast til tre bekendtgørelser på eud-området

DEG-L høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovenstående høring.

Vedr. ændringer som følge af trepartsaftalen om at modgå seksuel chikane

DEG-L bakker op om trepartsaftalens initiativer til at modgå seksuel chikane på erhvervsuddannelserne, og har i den forbindelse ingen yderligere bemærkninger til de foreslåede ændringer. Dog ønsker DEG-L at gøre opmærksom på, at den tilføjede henvisning i §129 stk. 2., henviser til en stk. 5 i §66a i lov om erhvervsuddannelser, som ikke er at finde i den version af erhvervsuddannelsesloven, som ved høringssvarets udarbejdelse ikke er tilgængelig på retsinformation.dk.

Vedr. ændringer som følge af aftale om permanentgørelse af Team Danmark-ordningen

DEG-L bakker op om disse ændringer, som skal virke til, at Team Danmark-ordningen permanentgøres for elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne.

Vedr. justering af §§ 6-10 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

Ændringerne sker med henblik på at sikre ensartede kvalitetsregler og dermed øget overskuelighed for skolerne. DEG-L bakker op om hensigten i at sikre ensartede kvalitetsregler og finder det positivt, at ændringsforslaget præciserer, hvad kravene til kvalitetsarbejdet skal bestå af. Ligeledes finder DEG-L det positivt, at ændringsforslaget kobler resultatvurderinger sammen med de fire klare mål, og at man i selvevalueringen motiverer skolerne til også at inddrage pædagogiske og didaktiske overvejelser.

Vedr. justering af § 50 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

DEG-L har ingen bemærkninger til denne justering.

Vedr. justering af § 55 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

Ændringen betyder, at der indføres et nyt krav om indberetning af frafaldsrisiko i studie- og ordensregler, herunder fastsættes regler om aktiv deltagelse i undervisningen som forudsætning for udbetaling at taxametertilskud.

DEG-L bakker op om hensigten i ændringen, nemlig at sikre overensstemmelse mellem reglerne i EUD-bekendtgørelsen, vejledningsbekendtgørelsen og bekendtgørelsen om studie- og ordensregler for gymnasieuddannelserne.

DEG-L er dog betænkelige ved vanskeligheden og ressourceforbruget for skolerne ved at følge op og administrere den del af elevernes aktive deltagelse i undervisningen, der i bekendtgørelsen om studie- og ordensregler for gymnasieuddannelserne beskrives således: ”at møde frem til og deltage aktivt i den del af undervisningen, som kræver deres fysiske tilstedeværelse”. Aktiv deltagelse er således ikke defineret og bliver derved en uhåndterbar størrelse. Det samme gælder formuleringen: ”eleverne skal deltage aktivt i anden undervisning, herunder selvstændigt arbejde og virtuel undervisning”. Konklusionen er, at der kan laves en objektiv og kvantitativ opfølgning på fysisk tilstedeværelse/fravær, aflevering af opgaver og deltagelse i prøver og eksamen, mens opfølgningen på anden aktiv deltagelse i undervisningen bliver mere abstrakt og kvalitativt, og dermed er der en risiko for subjektivitet.

 

DEG-L er også betænkelige ved formuleringen i høringsbrevet om, at ”[d]er indføres et nyt krav om indberetning af frafaldsrisiko i studie- og ordensregler, herunder fastsættes regler om aktiv deltagelse i undervisningen som forudsætning for udbetaling at taxametertilskud”. Af høringsmaterialet fremgår det ikke, hvordan det påtænkes, at aktiv deltagelse i undervisningen skal være en forudsætning for udbetaling af taxametertilskud, hvilket gør det vanskeligt at vide hvad denne formulering i høringsbrevet vil få af betydning for skolerne.

Grundlæggende mener DEG-L, at det at gøre elevernes aktive deltagelse i undervisningen til en forudsætning for udbetaling af taxametertilskud, forringer skolernes mulighed for at finansiere det elevunderstøttende arbejde, der allerede finder sted. Finansieringen af kontaktlærersystemet, mentorer, lektiehjælp og anden støtte, der blandt andet har til formål at sikre elevernes aktive deltagelse og gennemførsel af uddannelsen, er indeholdt i den nuværende taxameterfinansiering. DEG-L mener ligeledes, at der med ændringsforslaget skabes økonomisk usikkerhed om finansieringen af erhvervsuddannelserne, som vi mener ikke er hensigtsmæssigt i en tid, hvor der er fokus på at højne kvaliteten og image, tiltrække flere unge og øge gennemførslen.

DEG-L bemærker derudover, at der allerede er krav om, at der skal ske indberetning af frafaldsrisiko i Ungedatabasen, og at det følger af dette krav, at man har defineret, hvornår en elev er i risiko for frafald, i studie- og ordensreglerne.

Vedr. justering af §§ 64-65 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

Ændringen har til formål at sanere regler om elevens personlige uddannelsesplan, da reglerne ikke længere er i overensstemmelse med nuværende uddannelsesstruktur. Derudover udmøntes initiativ fra aftalt SOSU-rammepapir om virksomheders adgang til personfølsomme oplysninger.

DEG-L har i den forbindelse ingen bemærkninger.

Vedr. justering af §§ 119 og 128 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

Ændringerne har til formål, at fjerne dobbeltregistrering for elever og skoler. Dette kvitterer DEG-L for og bakker op om.  

Vedr. justering af § 126, stk. 2 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser

Ændringen sker ud fra et ønske om at modernisere reglerne om kravet til angivelse af de tre uddannelsesønsker, så det harmonerer med uddannelsernes nuværende søjlestruktur og de deraf følgende valgsituationer. DEG-L ser positivt på denne ændring, da den netop ligger op til, at eleven/lærlingen skal orientere sig i og søge de lærepladser, som vedkommende har opnået adgang til ved afslutningen af GF2 fremfor i dag, hvor uddannelsesønskerne f.eks. kan være indenfor forskellige hovedområder.

Kontakt

Portræt af Mie Hovmark

Mie Hovmark

Chefkonsulent og teamkoordinator - eud & eux