Om erhvervsuddannelser, om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)

DEG-L høringssvar

DEG-L bifalder, at der med forslaget skabes øget fokus på sikring af et tilstrækkeligt antal lærepladser til alle kvalificerede, der gennemfører et grundforløb. Det er vigtigt for at sikre den enkelte elevs mulighed for at fuldføre uddannelsens hovedforløb.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovenstående høring.

Foreningen ser desuden positivt på den klare ansvarsfordeling, hvor skolerne skal fremskaffe uddannelsesaftaler, herunder bidrage til matchet mellem godkendte virksomheder og elever, imens de faglige udvalg godkender oplæringsvirksomheder og virker for tilvejebringelsen af tilstrækkeligt med lærepladser, så aftalens målsætninger understøttes.

Angående de nye centralt fastsatte målsætninger
DEG-L har tidligere gjort opmærksom på foreningens bekymring for, hvordan konjekturer og forskellige branchekulture kan komme til påvirke skolernes mulighed for at opfylde måltallene. Denne bekymring vil foreningen endnu engang fremsætte med forhåbningen om, at man i opfølgningen vil tage højde for disse forhold, når man fører tilsyn og eventuelt sanktionerer.

Angående opgørelsesmetode for de nye centralt fastsatte målsætninger og PIU
DEG-L vil også gøre opmærksom på, at der mangles en afklaring ift., hvordan elever, der har en uddannelsesaftale med en udenlandsk virksomhed, tæller med i opgørelsen af skolernes opfyldelse af måltallene. Elever har fortsat et lovbestemt krav på at kunne tage deres praktik i udlandet med AUB-midler. Tæller disse ikke med i opgørelsen, kan det give udfordringer for de uddannelser, der har særligt fokus på internationalisering, samt de uddannelser, hvor det kan være svært at gennemføre uddannelsen uden praktik i udlandet. Dette kan betyde, at disse uddannelser vil få svært ved at nå 80 %-målsætningen og herigennem vil blive sanktioneret, selvom eleverne har en aftale om oplæring. Derfor opfordrer foreningen til, at der snarest muligt findes en løsning på dette.

Angående bedre IT-understøttelse af lærepladsindsatsen
DEG-L bakker op om de i forslaget beskrevne initiativer for bedre IT-understøttelse af lærepladsindsatsen, herunder at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om digital indgåelse, ændring og ophævelse af uddannelsesaftaler.

For at understøtte arbejdet med måltallene bedst muligt er det vigtigt, at skolerne og de faglige udvalg har adgang til opdateret data. I denne sammenhæng er det planlagte centrale register vigtigt. Derfor håber foreningen, at dette opprioriteres. Samtidig håber DEG-L, at man i arbejdet med datagrundlaget fortsat vil inddrage skolernes praktikere, så der skabes bedst mulig synergi mellem de forskellige data, der skal bruges til at følge op på og understøtte arbejdet med måltallene.

Angående nyt tilskud til lærepladsunderstøttende arbejde, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne
DEG-L kvitterer for, at der afsættes penge til bl.a. at styrke det opsøgende arbejde. Foreningens medlemmer håber på at kunne indgå aftaler med de faglige udvalg, så der kan samarbejdes yderligere om forbedringer af det lærepladsunderstøttende arbejde, søgningen til og kvaliteten på erhvervsuddannelserne.

Angående ændringer til terminologi
Foreningen har noteret sig den foreslåede ændring af terminologien. Der opfordres til, at der i det fortsatte arbejde med fastlæggelsen af en ny fælles terminologi tages højde for de respektive hovedområders forskellighed og traditioner, således at den endelige terminologi kan rumme alle uddannelser.