UBU

Minister roser anbefalinger til uddannelse for bæredygtig udvikling

Nyhed

Fredag overrakte 80 organisationer et katalog med ideer og anbefalinger til, hvordan alle dele af uddannelsessystemet kan sætte bæredygtig udvikling i fokus.

Siden marts 2022 har de otte partnerskaber arbejdet intenst ud fra en fælles vision om at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling på tværs af hele uddannelsessektoren i Danmark.

Arbejdet i de otte partnerskaber har resulteret i rapporten "På vej mod uddannelser for bæredygtig udvikling", der er en samling af alle partnerskabernes anbefalinger.

Det er blevet til en 232 sider lang rapport, som børne- og undervisningsministeren kaldte for en guldgrube ved fredagens lancering: ”Hvis man vil noget grønt, så får man her verdens største idékatalog, som er direkte oversætbart. En fire, fem eller syvårsplan, som man bare kan sætte hak ved, når man vil rykke på den grønne omstilling”, sagde børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har stået i spidsen for partnerskabet, der omhandler erhvervsuddannelser og FGU. Partnerskabet har lavet en række anbefalinger, som tager udgangspunkt i visionen: Elever på EUD og FGU skal kunne gøre en positiv forskel gennem bæredygtige handlinger.

Partnerskabets anbefalinger på EUD og FGU er listet her i en ikke-prioriteret rækkefølge delt op efter, hvem anbefalingerne er adresseret mod. I rapporten findes der en uddybning og baggrund for anbefalingerne.

Anbefalinger

Børne- og undervisningsministeren

Partnerskabet anbefaler, at ministeren og ministeriet har fokus på følgende:

  1. Sammen med de faglige udvalg sikre, at bæredygtighed bliver en del af læringsmålene på EUD.
  2. Sikre, at bæredygtighed bliver en del af læringsmålene på FGU.
  3. Udarbejde værktøjer, inspirationsmateriale mv. om UBU, som er målrettet bestyrelser og ledelser.
  4. Integrere bæredygtig ledelse i forløbet ”Ledelsesudvikling i Praksis” (LIP).
  5. Afsætte nye midler til udvikling og afholdelse af kompetenceudvikling målrettet pædagogiske ledere.
  6. Udarbejde inspirationsmateriale om UBU til praktik-/oplæringsvirksomheder, evt. sammen med de faglige udvalg.
  7. Tage initiativ til at udvikle et kursus for FGU-undervisere med inspiration fra diplommodulet om undervisning i bæredygtig udvikling.
  8. Iværksætte erfaringsopsamling og følgeforskning til de forskellige UBU-tiltag inden for EUD og FGU.
  9. Sammen med de faglige udvalg sikre, at alle uddannelser er videnscenterdækket, så de også får mulighed for at arbejde med udvikling og afprøvning af erhvervsfaglige bæredygtige forløb.

Folketinget

Partnerskabet anbefaler, at politikkerne har fokus på følgende:

  1. Gøre bæredygtighed i formålsparagraffen til lov på EUD og på FGU.
  2. Finde løsninger for selvejeområdet, som stimulerer investeringer i bæredygtige løsninger.
  3. Prioritere at dele af de midler, der afsættes til grøn omstilling, øremærkes til udvikling af grøn skoledrift.
  4. Prioritere, at der afsættes midler til bæredygtige sektorprojekter, som er branchespecifikke.

Arbejdsmarkedets parter/faglige udvalg

Partnerskabet anbefaler, at partnerne i de faglige udvalg har fokus på følgende:

  1. Sammen med børne- og undervisningsministeren/ministeriet sikre, at bæredygtighed bliver en del af læringsmålene på EUD.
  2. Sammen med skoler, brancheorganisationer og videnscentre tage initiativ til at afholde møder med fokus på faglige trends inden for bæredygtig udvikling.

EUD- og FGU-partnerskabets organisationer

Partnerskabet anbefaler, at organisationerne i EUD- og FGU-sektoren har fokus på følgende:

  1. Skole-, bestyrelses- og lederforeningerne vil sikre vidensdeling om strategisk arbejde med UBU.
  2. Videnscentre og skoler vil sammen med faglige udvalg, parter og brancheorganisationer afholde møder med fokus på faglige trends inden for bæredygtig udvikling.
  3. Professionshøjskolerne, eller andre eksperter på det erhvervsfaglige-, pædagogiske- og didaktiske område, vil udvikle didaktiske redskaber, der understøtter underviserens UBUforløb.
  4. Professionshøjskolerne vil udvikle et DEP-modul om UBU målrettet diplomuddannelsen i erhvervspædagogik.
  5. Videnscentrene vil sammen med skolerne udvikle fagspecifikke UBU-forløb til undervisere og elever.
  6. Elevorganisationerne vil understøtte elevrådene, så de har de rette handlekompetencer til at skabe lokale initiativer på deres skoler samt række ud til de Lokale Uddannelsesudvalg (LUU).
  7. Underviserorganisationerne vil understøtte underviserne i deres arbejde med UBU i fagene og med at bidrage til en bæredygtig skolekultur.
  8. Partnerskabet vil søge midler til en kortlægning af, hvad der allerede er i gang ift. UBU på EUD og FGU.

Den enkelte EUD- eller FGU-institution

Partnerskabet anbefaler, at den enkelte skole/institution har fokus på følgende:

  1. Gøre bæredygtighed til en del af skolens samlede strategi samt udvikle en bæredygtig skolekultur.
  2. Kompetenceudvikling både af undervisere og øvrige medarbejdere inden for bæredygtig udvikling.
  3. Afsøge potentialet ved at deltage i eksisterende netværk – f.eks. UNESCO’s Verdensmålsskoler, Friluftsrådets ”Grøn skole” og DEG’s erhvervsskolenetværk for FN’s Verdensmål.
  4. Skabe rammer for, at den pædagogiske ledelse sammen med underviserne og evt. videnscentre kan sigte mod at opnå et fælles sprog for og kultur om, hvordan de arbejder for at styrke UBU.
  5. Prioritere tid og rum til pædagogisk ledelse med fokus på bæredygtig udvikling.
  6. Arbejde for at styrke elevernes kompetencer, så de er klædt på til at engagere sig i en dialog om bæredygtighed med deres praktik-/oplæringsvirksomhed og deres fremtidige arbejdsplads.
  7. Tilbyde lokale netværk blandt oplæringsansvarlige, hvor de kan inspirere hinanden til at sætte elevernes bæredygtige kompetencer i spil.
  8. Eksperimentere med nye typer af udviklingsforløb, hvor elever, virksomheder og undervisere sammen sætter fokus på bæredygtighed.