Høring af VEU-rådet om STUKS indstillinger til UUL-puljen 2022-24

DEG høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) finder det positivt, at hovedparten af efteruddannelsesudvalgenes ansøgte analyser og øvrige udviklingsopgaver falder inden for de tre udmeldte temaer om 1) Grøn omstilling og bæredygtighed, 2) Via AMU til faglært eller specialerede kompetencer og 3) Fjernundervisning og digital læring der styrker undervisningskvaliteten og indlæringen. DEG finder puljens udmeldte temaer oplagte indsatsområder for udviklingsarbejdet i AMU.

DEG ønsker, at fokusset på fleksible afviklingsformer i AMU fremadrettes fastholdes. Det understøttes bl.a. af DEG’s egen analyse foretaget blandt arbejdsgivere og AMU-udbydernes uddannelseschefer, som konkluderer, at fleksible afviklingsformer som bl.a. hele eller delvise digitale forløb potentielt kan øge både kvalitet og aktivitet på AMU-området.
De ansøgte projekter inde for tema 3 i årets UUL-pulje (fjernundervisning og digital læring der styrker undervisningskvaliteten og indlæringen) har sit primære fokus på udvikling af digitalt læringsindhold inden for efteruddannelsesudvalgenes uddannelsesområder. I den forbindelse vil DEG påpege, at fleksible afviklingsformer ikke udelukkende udgør digitale læringsforløb, men også kan bestå af øvrige afviklingsformer som bl.a. blended learning.

I forlængelse heraf ønsker DEG, at der fremadrettet også sættes fokus faglærernes kompetencer inden for afvikling af hel eller delvis digital læring i AMU, herunder inklusion af kursister med færre digitale forudsætninger.

DEG ønsker desuden, at der i fremtidige puljers vejledning opfordres til et samarbejde på tværs af de 12 efteruddannelsesudvalg samt inddragelse af relevante aktører ved tværgående temaer. Disse samarbejder vil kunne styrke udviklingen af både underviserkompetencer og undervisningsmaterialer såvel som større udviklingsprojekter.

Kontakt

Jesper

Jesper Nielsen

Direktør
25 65 92 78